خانه / دسته‌بندی نشده / حاجیان کدام اسماعیل وجود خود را به قربانگاه بردند

حاجیان کدام اسماعیل وجود خود را به قربانگاه بردند



به گزارش روز شنبه ایرنا ازپایگاه اطلاع رسانی حج در دومین روز از ایام بیتوته کردن حجاج ایرانی در سرزمین منا با شماری از آنها که روزگذشته با قربانی کردن و حلق(تراشیدن موی سر)‌ بخش دیگری از اعمال خود را انجام داده اند، به گفت و گو نشست و از آنان درباره حال و هوای حج و اهمیت وظایفی که حجاج از این پس بر عهده دارند، پرس و جو کرد.
محمدرضا عابدینی از قم با بیان این که حج؛ مکتب توحید است، گفت: اخلاص ابراهیم(ع) و خاندانش مناسک حج را در پی داشت و این نشان می دهد که اگر اخلاص در کار باشد کارها تا ابد پایدار می ماند.
وی افزود: حضور در حج برای این است انسان به فطرتش بازگردد، همه کارهایی که تا حال از کج شدن مسیر فطرت انسان نشات گرفته است، در مسیر حج با بازگشت انسان به فطرت اصلی اش دوباره از نو شروع می شود.
او ادامه داد: انسان در موسم حج زیباترین اعمال عبادی را انجام می دهد که بی نظیر است؛ حج یعنی وقوف و سکونت در بیابان و بریدن ازهمه چیز و کنار گذاشتن عادت ها و اگر این مناسک در زندگی شوک وارد کند و انسان را از عادت ها برهاند، می توان آثار آن را حفظ کرد و به عنوان یک سرمایه عظیم از آن بهره جست.
عابدینی گفت:‌ شیطان چون متکبر است با هرکسی دست و پنجه نرم نمی کند و اگر کسی قصد برای حرکتی جدی داشته باشد، تازه شیطان می گوید این هماورد من است؛ حج یک قصد جدی بریدن و آمدن است، قطعا شیطان با تمام قدرت در مقابل این حرکت می ایستد.
وی تصریح کرد:‌ وقتی سنگ به شیطان می زنی، یعنی مرز خود را با شیطان مشخص و دشمنی با او را محسوس کرده ای؛ این یعنی اگر دشمنی با شیطان مرزش در زندگی ما پررنگ شد، می توان دستاوردهای حج را حفظ کرد.
بانو جعفری از حجاج اعزامی تهران گفت: احساس خوبی دارم از اینکه برای نخستین بار به این سفر مشرف شدم؛ خدا را شاکرم و امیدوارم دوباره توفیق حضور در این سرزمین را داشته باشم.
وی افزود: پیش از اینکه راهی حج شوم از خدا خواسته بودم وقتی از این سفر معنوی باز گشتم، حال و هوایم تغییر کند و بتوانم عادات و خلقیات بد را ترک کنم.
او اضافه کرد:‌ گذراندن واجبات این سفر به گونه ای انسان را تغییر می دهد که قابل توصیف نیست و به قدری دلنشین و جذاب است که انسان در این سرزمین دوست ندارد از این خلقیات جدا شود؛ اما چه خوب است که بتوانیم این خلقیات و تغییرات معنوی را با خود به سرزمینمان سوغات ببریم و اطرفیان این تغییر نشات گرفته از حج ابراهیمی را به شکلی ملموس درک کنند.
این بانوی تهرانی گفت: لحظه به لحظه این سفر توام بود با اعمالی که با انجام آن احساس می کردم در بندگی محض خدا هستم و اکنون هم از خدا می خواهم، کمکم کند تا ترک گناه کنم و این حس معنوی حفظ شود؛ هر چه خواست او بود را لبیک گفتم و شرایط سخت را به امر او تحمل کردم،‌ حالا امید دارم بعد از این سفر هم آن طور عمل کنم که او خواسته و مورد رضای اوست.
سعید مردان زائر دیگری از تهران درباره اثرات معنوی سفر حج می گفت: مهمتر از حج، حاجی ماندن است و انشاء الله خداوند به ما توفیق بدهد که حاجی باقی بمانیم.
وی خاطرنشان کرد: انجام حج توفیق است اما باید تلاش کنیم بفهمیم آن اسماعیلی که در عید قربان به قربانگاه بردیم چه بود و در قبال این قربانی چه چشم اندازی در انتظار ما قرار دارد.
او ادامه داد: ما باید پیوسته در رمی جمرات باشیم، چون شیطان دوباره باز می گردد و باید او را همیشه تا مادامی که عمر داریم، رمی کنیم؛ هر کسی بهتر می داند که اسماعیل او که در حج قربانی کرد چیست؛ امیدوارم همه ما این مساله را دریابیم و خداوند این اعمال را از ما قبول کند تا در این مسیر همواره در رمی جمرات باقی بمانیم.
حجاج ایرانی در دومین روز حضور در سرزمین منا، روز شنبه جمرات سه گانه را سنگ زدند تا فردا با انجام سومین رمی، کار آنها در سرزمین منا به اتمام برسد و برای ادامه اعمال، راهی مکه مکرمه شوند.
اجتمام*1933* 1724*3377
دریافت: بهروز سلطانیان * انتشار: حسین فتح الهی



انتهای پیام /*










درباره gohari